Charita zajímá stále víc firem

Posted on 02/04/2013 by Katarina Bradac in Moje články

Vyšlo v časopise Profit, 1.9.2011

1.9.2011 05:36 Renata Lichtenegerová

 

Charita zajímá stále více firem

 

Patří k dobrému jménu firmy, pokud se věnuje charitativním projektům. Tím, že pracovní kolektiv společně „koná dobro“, totiž hodně získává. Stejně jako jeho zaměstnavatel.

 

Foto: Luděk Peřina/MF Dnes/Profimedia


Přestože je běžný všední den, několik desítek zaměstnanců analytické společnosti Jones Lang LaSalle si bude hrát. Již čtvrtý rok za sebou totiž firma pořádá „den plný her a zábavy“ pro děti z dětského domova v Milovicích. Připraveno je několik sportovních soutěží, skákací hrad, divadélko, dovádění v pěně a na závěr opékání buřtů a zpívání u táboráku. Zaměstnanci pomohou i s některými opravami v areálu a z Milovic pak odjíždějí s dobrým pocitem. „Návštěva dětského domova se pro mnoho z nás stala srdeční záležitostí. Kdo si prožil nesmělé seznamování, hry plné radosti a smíchu a slzy při loučení, nemůže se nevrátit. Člověk si zde upravuje žebříček hodnot,“ říká Petr Kareš, který v Jones Lang LaSalle vede oddělení zastupování nájemníků.

 

Různé charitativní dny, během nichž zaměstnanci navštěvují dětské domovy, sázejí stromky a konají jiné aktivity ve prospěch druhých, pořádají firmy v duchu takzvané společenské odpovědnosti. „Když si to zkonkretizujeme, tak se daná společnost snaží být dobrým občanem a sousedem, mít vzorné vztahy s místními komunitami. Zkrátka se snaží někam patřit,“ říká František Hroník, ředitel agentury Motiv P, která se věnuje mimo jiné poradenství v oblasti personalistiky. Nejde ale jen o to, že firma udělá něco nad rámec svých povinností, pomůže dobré věci a při té příležitosti se stane pro své okolí sympatickou. Charitativní akce jí pomáhají i v otázkách loajality a motivace zaměstnanců.

 

Teambuilding trochu jinak

Není náhodou, že PR oddělení, která firemní charitativní akce zpravidla plánují, spolupracují na jejich přípravě s odděleními lidských zdrojů. Už samotný fakt, že se firma v otázkách pomoci druhým angažuje, totiž může mít pozitivní vliv na to, jak ji zaměstnanci vnímají. A to i v případě, že se sami charitativních akcí přímo neúčastní. Stačí to, že jsou na svého zaměstnavatele hrdí. „Hrdý zaměstnanec se pak i v soukromí o svém zaměstnavateli vyjadřuje pozitivně, což zvyšuje externí atraktivitu společnosti i obdiv k ní. To je důležité nejen v obchodním prostředí, ale také v oblasti náborů nebo při spolupráci se školami, zkrátka v procesech, během nichž se zaměstnavatel snaží zaujmout a přitáhnout potenciální zaměstnance,‘‘ říká psycholožka Katarína Bradáč.

 

U zaměstnanců, kteří se charitativní činnosti přímo účastní, může podle ní dojít i k dalším pozitivním efektům. Jde například o pocit uspokojení z vykonání dobrého skutku, který jim navíc zprostředkoval právě zaměstnavatel. „Během akce dochází ke stmelení týmů, osobnějším kontaktům mezi kolegy, a to obvykle napříč firmou. Díky tomu zaměstnanci navážou neformální vztahy, lépe se ve firmě integrují a jsou motivováni k účasti na různých celofiremních projektech,“ vysvětluje Bradáč.

 

Dobrovolníkem jedině dobrovolně

Aby byla firemní charita pro pracovní kolektiv přínosná, musí být skutečně dobrovolná. Odborníci varují, podobně jako u různých teambuildingových akcí, před vytvářením atmosféry povinnosti. Zvláště pokud je „konání dobra“ naplánováno na volný čas zaměstnanců. Nikdo by neměl být kolektivem či nadřízeným jakkoliv trestán za to, že se chtěl o víkendu místo záchrany ohrožených žab věnovat třeba rodině.

 

Společnosti, které jsou v oblasti společenské odpovědnosti zkušené, proto většinou nabízejí různé možnosti, jak se angažovat. „Pohled na charitativní činnost je zcela individuální záležitost. Někteří zaměstnanci upřednostňují finanční sbírky, jiní dávají přednost aktivní účasti v organizacích, další se těchto akcí neúčastní vůbec. Každý zaměstnanec má tedy možnost zvolit si nejvhodnější formu příspěvku dle vlastního uvážení,“ říká Petra Syřišťová, HR specialistka společnosti Henkel ČR. Ta každý rok připravuje několik projektů na pomoc dětem a několik ekologických aktivit. Převážně se jedná o bezplatnou dobrovolnickou činnost, která je vykonávána ve volném čase. Podle Petry Syřišťové posilují podobné akce i kreativitu, pracovitost a organizační schopnosti zaměstnanců.

Comments are closed.

  • Poslední komentáře

    • Osobní galerie

      coral-mimi 14109_1449906327320_3188791_n-jpg 26498_1425442395737_4666623_n-jpg 26498_1425450795947_44419_n-jpg 26498_1425451555966_7288148_n-jpg 26498_1427110237432_7976335_n-jpg 46309_4775346181238_749679650_n-jpg 65035_10200280796602235_420529762_n-jpg 66179_10200628403852199_979285361_n-jpg 165773_1867604929524_2056751_n-jpg 167223_1867555048277_3803212_n-jpg 601768_10202216103143689_762463274_n-jpg