tréma a předstartovní stavy ve sportu

Před startem je možnost závod vyhrát nebo prohrát. Tím, jak se nastavíme. Tréma a předstartovní stavy ve sportu jsou předmětem častých diskuzí mezi sportovci i pečlivé trenérské práce.

Ve sportu jde tu o milisekundy, tu o body, výkon vyžaduje plnou pozornost, soustředění a nežádoucí tréma je citelně na obtíž.  Taky stav “muchy, snězte si mne” není nápomocný. Optimální hladina nabuzení, která je součástí onoho “závodního stavu”, ta je na místě.

S trémou má sportovec mnoho zkušeností ze soukromého života (písemky a odpovědi před tabulí ve škole, první nebo každé rande…), co ovšem často schází, je způsob, trénink,  jak se s ní vypořádat.

Přemíra trémy je obtěžující jako před závodem, tak během něho.  Sportovec se obtížně připravuje, koncentruje, často má z trémy psychosomatické potíže (zažívací, dýchací, pocení, třes…) a pak během závodu ho tréma blokuje a odpojuje od jeho schopností. Výsledek je tím obvykle snížen až pod úroveň průměrného výkonu.

Lze optimální úroveň “nabuzení” natrénovat či získat? Lze. Lze ji najít, trénovat, posilovat a vědomě navozovat přesně tehdy, kdy je potřeba.

Pak budete vnitřně schopni se na závod optimálně připravit, připravení plně využít svoji formu, transformovat trénink do výkonu v závodu, zlepšovat se a vítězit bez rušivých a oslabujících vlivů.

 

  • Poslední komentáře

    • Osobní galerie

      coral-mimi 14109_1449906327320_3188791_n-jpg 26498_1425442395737_4666623_n-jpg 26498_1425450795947_44419_n-jpg 26498_1425451555966_7288148_n-jpg 26498_1427110237432_7976335_n-jpg 46309_4775346181238_749679650_n-jpg 65035_10200280796602235_420529762_n-jpg 66179_10200628403852199_979285361_n-jpg 165773_1867604929524_2056751_n-jpg 167223_1867555048277_3803212_n-jpg 601768_10202216103143689_762463274_n-jpg