Další témata
Vycházím z předpokladu, že klient umí rozpoznat, co je pro něj dobré a co potřebuje.
Někdy ovšem nemá ještě ucelenou představu o tom, jaký by měl dostat tréninkový nebo vzdělávací modul, nebo jak vlastně docílit to, co potřebuje. A zda to má být záležitost dvoudenního workshopu, nebo dlouhodobějšího tréninkového programu. Tehdy může být velmi užitečné efektivně společně popsat, co klienta tíží a jak si představuje cílový stav (třeba nějakou dobu vnímá špatnou komunikaci ve svém týmu, lidi nespolupracují, nebo v týmu vládne mrazivá atmosféra a chtěl by své lidi naučit, jak komunikovat efektivně a současně nenásilně, jak formulovat své potřeby a požadavky vůči kolegům a zvyšovat míru porozumění a spolupráce).
Klient nemusí být expert v tom JAK to udělat, určitě je však expertem v tom, CO potřebuje, co má být výsledkem naší spolupráce, čili jaká má být její přidaní hodnota. A společnou domluvou pak logickým postupem od toho co je problém, přes definici cílového stavu, nalezneme způsob, jak se k němu dostat.
A klient dostane nabídku, která je tak skutečně šitá jemu na míru.
Kromě zmíněného Solution Focused přístupu (popsaný je v sekci Lektoring), který je spíš způsobem myšlení, než souborem technik (ovšem, mnoho technik obsahuje), se zabývám komunikací. A to komunikací nenásilnou, efektivní a přinášející porozumění bez potřeby kritizovat a hodnotit.
Zahrnuje mnoho konkrétních aplikací v běžném i pracovním životě. Například: porozumění sobě samému, řešení konfliktů mezi dvěma lidmi nebo v týmech, identifikaci potřeb, definici osobních pracovních cílů, identifikaci rozvojových potřeb, umění naslouchat, práci s jazykem a významy slov, koučink, supervize, manažerské rozhovory, …
Pokud by bylo užitečné vidět některá konkrétní témata, která mám v lektorské historii, jsou to například tahle:
Vybrané lektorské skúsenosti:
2001 Slovenské telekomunikácie, s.p.: Tréning predajných zručností
2001 Carrefour CZ: Outdoor teambuilding a facilitácia následného workshopu
2005 Slovak Telecom, a.s.: Action Learning Group pre skupinu Key Players
2006 Agentúra PMM s.r.o.: Action Learning Group (tréning interných koučov)
2006 TATRA REAL, a.s.: Strategické riadenie firmy, Riadenie výkonu, Riadenie ľudských zdrojov
2008 AVONET, s.r.o., interný lektor – Interná komunikácia vo firme
2014 FOD Brno (Fond ohrožených dětí): Solution Focus – Supervize manažmentu FOD
2014 Zlínsky kraj, 2 skupiny sociálnych pracovníkov: Na riešenie orientovaný prístup
s udelenou akreditáciou MPSV, č. 2013/1609-PC/SP
2016 – 17 Pomoc ohrozeným deťom, Bratislava: Výcvik – Na riešenie orientovaný prístup v poradenstve a terapii, s udelenou akreditáciou MPSV, č. 2013/1609-PC/SP